maanantai 14. kesäkuuta 2010

Agility is the shit!

Tänään oltiin Cosmon kanssa ekaa kertaa kahestaan aksaamassa. Hyvin meni, Cosmo meni upeesti ja jopa minä onnistuin pari kertaa ohjauksessani niin että Elinalta pääsi innostunut "jes, hyvä!" :) Muuten Cosmo on ollu tänään vähän okoncentrerad, onneks oli yksäri niin sai palkinnoks hyvästä suorituksesta juosta hallissa lelun kanssa miten tahtoi.

Päivän rata:









Rataan kuului 4 hyppyä ja putki. Piece of cake pikku Cosmolle, mutta mä olin helisemässä valssin ja sylikäännöksen ja silmä-käsi-jalka-koordinaationi kanssa! Lisäks reenattiin keppejä ja vähän kontakteja.

Cosmo on ihan väsy tunnin rehkimisen jälkeen:













Niin oon kyllä mäkin! Hyvää yötä!

perjantai 4. kesäkuuta 2010

Atschi, atschi, atschi, prosit!

Veterinären misstänker att Cosmo är allergisk mot pollen. Så nu kör vi med ögondroppar, örondroppar, spray på nosen, Atarax i maten och tvätt en gång i veckan. Han tycker inte alls om droppar, speciellt i öronen. Nej, han smet iväg så fort jag närmade honom med nåt (annat än godis) i handen, och när jag fick tag i honom ryckte & fajtade han ordentligt, försökte t o m hugga flaskan & min hand. Men si, det blir inga av med det. Har mamma bestämt att nu är det dropp-time så är det. Nu har jag lärt mig tekniken & sprutar på, och han protesterar inte så mycket längre. Jag tycker det är lite synd om lillemannen. Men där ute går han omkring & viftar & nosar precis som vanligt, så så mycket skada kan han inte ha tagit från varken det ena eller det andra. Vi ska in före midsommar för att se om allt detta gjort någon nytta. Håll tummarna!

tiistai 11. toukokuuta 2010

Tänään oli taas sijainen, Elinalla on vieläkin saikulla. Jalka murtunut ja kipsattu. Nyt kuulemma kestää jo seistä puol tuntia.

Viime viikolla tehtiin paikallamakuuta, hyppynoutoa ja ruutua. Cosmo maltto hienosti maata paikallaan, vaikka kaverit vieressä nousi istumaan & otti pari askeltakin. Hypyssä Cosmo lähti ihan hienosti ja otti kapulankin, mutta tuli takasin hienosti kiertäen. Pienellä ohjauksella & blokkauksella se kuitenkin tajusi, mistä on kyse, ja hyppäs hienosti mennen tullen. Ruudussa ei mitään ongelmia, kun on namia tiedossa, Cosmo menee vauhdilla. Sinnehän se singahti, ja loppuosaa treenatessa tuli hienosti sivulle.

Tällä viikolla oli vähän "gott&blandat, take your pick". Tänään vedettiin koko reenit ulkona. Alotettiin taas paikallamakuulla, joka meni muuten hyvin, mut pitkän makuun ihan lopussa Cosmo nousi istumaan, "kun kerta noi toisetkin", ei halunnu olla erilainen nuori. Otettiin uusiks, ja sain palkattua makuusta. Sit taas hypittiin, ja reenattiin iteksemme niin, että kun ohjaaja tuli kattomaan miten meillä sujuu, oli Cosmo jo vähän kyllästyny koko hommaan. Lähti hienosti hyppyyn, otti kapulan - ja joko tuli takas kiertäen tai pudotti kapulan ja jäi tyhmänä seisomaan esteen taa. Jätin sen hetkeks ite miettimään, mitäs nyt tartteis tehrä, ja pian se hokas, mitä mamma siltä oikein odottaa. Otettiin sit pelkkää takasinhyppyä, ja se meni jo vähään paremmin. Tätä pitää kyllä vielä vähän reenata. Kierrettiin merkkiä & pysähdyttiin, Cosmo pysähtyy tosi nätisti. Sitten vielä luoksetulon pysäytys, jossa olikin tosi paljon häiriötekijöitä, kun seuraava ryhmä tuli paikalle. Meni ihan hyvin, yhden kerran Cosmo edisti tooosi reippaasti, lähti tuleen ihan ilman käskyä. Tässäkin on vielä vähän reenaamista, että pysähtyis just merkille - eikä lähtis ennakoimaan. Lopuks vielä paikallamakuu, joka ainakin meillä meni tosi hyvin, tais olla Cosmo jo vähän väsynykin. Kerettiin pikasesti moikata Cosmon pikkuveljeä, ja sit kipitettiin kovaa vauhtia bussille. En ollu ottanu vesipulloa mukaan, laiska kun oon enkä jaksa mitään reppuja raahata, ja Cosmo kävi ojan kautta ottamassa pikku huikat & uittamassa tassuja. 

Cosmo ei *kopkop* pelkää bussia enää ihan yhtä paljon, oon nyt saanu sen nameilla houkuteltua hyppäämään kyytiin ihan omin pikku tassuin :) Nyt on masu täys ruokaa molemmilla (eri ruokaa tosin!) ja kohta mennään nukkumaan, natti natti!

maanantai 5. huhtikuuta 2010

Snart är det dags...

...för lilla Cosmo att visa allt han lärt sig under alla dessa kurser. Vi tänker gå och tävla! Han vet nog inte om det än själv, och vackert så, så han hinner inte smida några ränker! För tillfället går vi en ny kurs i lydnad, och läraren tycker att vi absolut ska tävla så vi kan börja lära oss nya, lite mer krävande saker. Och nog vore det trevligt att få ett kvitto på att han är så duktig som läraren säger (och vi tycker). För övrigt tyckte läraren att Cosmo är den livligaste hund hon nånsin träffat - men att vi klarat oss jättebra med honom. Det har inte varit så lätt alla gånger, men hoppeligen lugnar han ner sig vartefter åren går... Än har det bara gått knappt två och inga tecken på det än... Så ha det i åtanke när vi träffas och spralla inte upp honom så är & förblir vi alla glada & nöjda!

lauantai 20. helmikuuta 2010

Koirasta ja sen koulutuksesta II: Tekosyitä, tekosyitä...

Oottekos joskus kuulleet?
"Jos kiellän koiraani, se pahoittaa mielensä eikä rakasta minua enää."
"Jos vaadin koiraani tottelemaan koko ajan, siitä tulee apaattinen ja haluton."
"Koirani murisee autossa, koska se puolustaa omaa autoaan."
"En pysty harjaamaan koirani turkkia tai leikkaamaan sen kynsiä, sillä koirani ei pidä siitä toimenpiteestä."
"Koirani murisee muille ihmisille ja koirille, koska se on mustasukkainen minusta."
"Koirani hyökkäilee muita koiria kohti, koska se ei pidä samaa sukupuolta olevista koirista."
"Jos en anna koirani voittaa vetoleikeissä, se ei pian halua leikkiä kanssani ollenkaan."
"Koiran tuntee olevansa syrjitty, jos se ei saa nukkua vieressäni sängyssä tai en anna sille herkkuja (kahvi)pöydästä."
"Koirani luulee, etten pidä siitä, jos en ole huomaavinani sitä sen tullessa viereeni."
"Haluan koirani tuntevan itsensä tasavertaiseksi perheenjäseneksi."
"Koirani pelästyi kun herätin sen, siksi se puri vaistomaisesti."

Kaikki ylläolevat ovat TEKOSYITÄ olla puuttumatta koiran käyttäytymiseen!!!

Voit olla koirasi paras ystävä, muttet koskaan tasavertainen sen kanssa. Koira ei voi olla täysin riippumaton ihmisestä. Jos siitä tuntuu, ettei sillä ole johtajaa, sen on jatkuvasti tarkennettava asemaansa ja ottaa itselleen johtajalle kuuluvia tehtäviä.

Jonkun laumasta on oltava johtaja, jolla on muita enemmän oikeuksia (mutta myös velvollisuuksia), ja johon muut lauman jäsenet voivat luottaa. Johtajan tärkein tehtävä on lauman johtaminen ja suojeleminen. Johtaja järjestää toimintaa ja hauskoja hetkiä. Johtaja tekee aloitteet toimintoihin ja huolehtii järjestyksen ja yhteistyön säilymisestä.

Ihminen ei voi väkisin ottaa itselleen johtajuutta esimerkiksi heittämällä koiran selälleen. Koira, joka näkee ihmisen johtajanaan, mielistelee tätä ja alistuu itse menemällä selälleen omasta tahdostaan. Joku perheestä on laumanjohtaja. Koira valitsee jonkun perheenjäsenen laumanjohtajakseen ja osoittaa tälle eniten kunnioitusta, uskollisuutta ja luottamusta. Johtajan jälkeen tulevat muut perheenjäsenet, ja koira on alimpana arvoasteikossa.

Koirasta tulee stressaantunut ja epävarma, jos siitä tuntuu, ettei sillä ole johtajaa. Johtajuus on selvitettävä molempien osapuolten parhaaksi. Kummankin on voitava luottaa toiseen varauksetta, kaikissa tilanteissa, ilman remmiä.

- Janita Leinosen johtajuusluennon mukaan

sunnuntai 24. tammikuuta 2010

Koirasta ja sen koulutuksesta I

Heti, kun oltiin päätetty ottaa pentueen rasavilli, saatiin kasvattajalta neuvoja ja nimiä. Niinpä sitten heti koiran saavuttua uuteen kotiinsa ilmoittauduttiin koiranomi Janitan pentukurssille. Cosmon kaikki sisarukset kävi saman kurssin, kaks niistä oli samassa ryhmässä meidän kanssa.

Kurssi tuntui kalliilta, kun just oltiin maksettu koira, sen ruoka ja kaikki välttämättömät tarvikkeet, mutta se oli todella "money well spent". Kurssilla opiskeltiin perustaitoja (istumista, sivulletuloa, luoksetuloa), kokeiltiin jäljestämistä sekä opittiin koiran venyttelyä ja hoitoa (turkin, hampaiden, tassujen). Kurssiin kuului myös hyvin hyödyllinen johtajuusluento (jolle voi mennä erikseenkin). Luento oli todellinen "eyeopener", ja sieltä saatuja prujuja vaalitaan huolella - vieläkin välillä selailen niitä tarkistaakseni muutamia perusjuttuja. Niillä mennään ;-)

Me käytiin Cosmon kanssa vielä samassa paikassa pentujatkokurssi, jossa syvennettiin pentukurssilla opittuja taitoja sekä tutustuttiin agilityyn, tokoon, bh-taitoihin ja hakuun.

Viime vuoden kurssisaldo on huima - pentujatkokurssi, kaks privaattia agilitykurssia (vain meille tollereille), naksutinkurssi, ja vielä TOKO, joka sekin ensin privaatisti ja syksyllä Janitan kautta, ja sitä nyt jatketaan.

Jatkoa seuraa...

tiistai 15. joulukuuta 2009

Reissu meni hyvin, tylsintä oli paluumatkalla, kun C olis niin mielellään leikkinyt vastapäätä istuneen springerspanielin kanssa. Vähän yli puolimatkassa takanamme istunut tarjoutui vaihtamaan paikkaa, ja viimiset puol tuntia menikin sit rauhallisesti.

Uusia (ja vanhoja) ihmisiä tavatessa tuli mieleen, että laitanpa jossain vaiheessa vaikka tänne blogiin meidän "koirasäännöt", eli vähän infoa siitä, miten me meidän pikku tollerin kanssa toimitaan ja ennen kaikkea miten halutaan muiden ihmisten meidän seurassa käyttäytyvän.

Lopuks pitää vielä tuulettaa, että ÄRSYTTÄÄ, kuinka koirien, etenkin pentujen, katsotaan olevan yleistä omaisuutta. Kaiken maailman ihmiset (tällä reissulla eräs erittäin epäkohtelias, ärsyttävä ja kaiken lisäks känninen naispuolinen) käy koiraan käsiks LUPAA KYSYMÄTTÄ. Ihan ystävällisissä rapsutusaikeissa useimmiten joo, mutta kyllä jo oman turvallisuudenkin takia kannattaa AINA pyytää omistajalta lupa ennen kuin koskee vieraaseen koiraan. Siinä menee koulutuksetkin ihan päin p****ttä kun just on koiralle koitettu opettaa, ettei saa luvatta mennä ketään tervehtimään, ja sitten kaikenlaiset "onpa söpö koira/mulla on itellänkin koira/mä tykkään koirista"-klähmijät katsoo oikeudekseen tosta noin vaan silitellä toisten koiria. AAARGH!!! Koittakaa muistaa kysyä lupa - kyllä ainakin meidän tolleria saa tervehtiä, kun kauniisti pyytää. Kunnioittakaa koiraa ja sen omistajaa!