lauantai 20. helmikuuta 2010

Koirasta ja sen koulutuksesta II: Tekosyitä, tekosyitä...

Oottekos joskus kuulleet?
"Jos kiellän koiraani, se pahoittaa mielensä eikä rakasta minua enää."
"Jos vaadin koiraani tottelemaan koko ajan, siitä tulee apaattinen ja haluton."
"Koirani murisee autossa, koska se puolustaa omaa autoaan."
"En pysty harjaamaan koirani turkkia tai leikkaamaan sen kynsiä, sillä koirani ei pidä siitä toimenpiteestä."
"Koirani murisee muille ihmisille ja koirille, koska se on mustasukkainen minusta."
"Koirani hyökkäilee muita koiria kohti, koska se ei pidä samaa sukupuolta olevista koirista."
"Jos en anna koirani voittaa vetoleikeissä, se ei pian halua leikkiä kanssani ollenkaan."
"Koiran tuntee olevansa syrjitty, jos se ei saa nukkua vieressäni sängyssä tai en anna sille herkkuja (kahvi)pöydästä."
"Koirani luulee, etten pidä siitä, jos en ole huomaavinani sitä sen tullessa viereeni."
"Haluan koirani tuntevan itsensä tasavertaiseksi perheenjäseneksi."
"Koirani pelästyi kun herätin sen, siksi se puri vaistomaisesti."

Kaikki ylläolevat ovat TEKOSYITÄ olla puuttumatta koiran käyttäytymiseen!!!

Voit olla koirasi paras ystävä, muttet koskaan tasavertainen sen kanssa. Koira ei voi olla täysin riippumaton ihmisestä. Jos siitä tuntuu, ettei sillä ole johtajaa, sen on jatkuvasti tarkennettava asemaansa ja ottaa itselleen johtajalle kuuluvia tehtäviä.

Jonkun laumasta on oltava johtaja, jolla on muita enemmän oikeuksia (mutta myös velvollisuuksia), ja johon muut lauman jäsenet voivat luottaa. Johtajan tärkein tehtävä on lauman johtaminen ja suojeleminen. Johtaja järjestää toimintaa ja hauskoja hetkiä. Johtaja tekee aloitteet toimintoihin ja huolehtii järjestyksen ja yhteistyön säilymisestä.

Ihminen ei voi väkisin ottaa itselleen johtajuutta esimerkiksi heittämällä koiran selälleen. Koira, joka näkee ihmisen johtajanaan, mielistelee tätä ja alistuu itse menemällä selälleen omasta tahdostaan. Joku perheestä on laumanjohtaja. Koira valitsee jonkun perheenjäsenen laumanjohtajakseen ja osoittaa tälle eniten kunnioitusta, uskollisuutta ja luottamusta. Johtajan jälkeen tulevat muut perheenjäsenet, ja koira on alimpana arvoasteikossa.

Koirasta tulee stressaantunut ja epävarma, jos siitä tuntuu, ettei sillä ole johtajaa. Johtajuus on selvitettävä molempien osapuolten parhaaksi. Kummankin on voitava luottaa toiseen varauksetta, kaikissa tilanteissa, ilman remmiä.

- Janita Leinosen johtajuusluennon mukaan

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti